Notícies Foto: EnderrockFoto: Enderrock

Presentació de l’Anuari de la Música 2022

7 setembre, 2022

La indústria del directe recupera les xifres de consum musical després de dos anys de pandèmia.

L’Anuari de la Música, coeditat pel Grup Enderrock i l’Associació Professional de Representants, Promotors i Mànagers de Catalunya (ARC), analitza des de fa dues dècades l’estat de la qüestió del sector musical als Països Catalans. L’edició del 2022 s’ha dedicat al consum cultural al sector musical amb una anàlisi de l’impacte dels dos anys de pandèmia amb dades aportades per empreses, entitats i institucions del sector musical català.

Si l’any 2020 la indústria musical catalana va tocar fons a causa de la crisi provocada per la pandèmia, el 2021 s’ha de considerar un punt d’inflexió cap a la seva recuperació. El 2022, en canvi, els grans festivals i els principals promotors han aconseguit remuntar les xifres prepandèmiques del 2019. Tant la música en directe com els segells discogràfics han aconseguit bons resultats, tot i que el públic fins a aquest anys no havia recuperat el consum i mantenia encara una certa precaució a tornar a assistir a concerts i festivals de manera massiva.

Els hàbits de consum han canviat. Les enquestes de consum cultural realitzades per la Generalitat de Catalunya no reflecteixen encara un retorn massiu a l’assistència a concerts i festivals –l’augment es detecta només als macrofestivals–, mentre que sí que s’ha registrat un notable creixement (del 3%) en el costum d’escoltar a música des de casa, sobretot des de plataformes digitals en els darrers dos anys i per part de joves melòmans de 14 a 18 anys.

El sector musical ha salvat els mobles en dos anys gràcies al suport urgent i a fons perdut que han facilitat les administracions, que ha permès a les empreses recuperar el punt de partida precrisi i tancar l’any 2021 amb el segon millor registre dels darrers 20 anys després de les bones dades del 2019. Tot i que la indústria del directe va triplicar la facturació fins a 107,2 milions d’euros –amb un enorme creixement del 195% respecte l’any anterior i només un 15% menys que al 2019–, es tracta de resultats segurament enganyosos perquè no són proporcionals a l’increment dels concerts programats –un 74% més que el 2020 però encara una tercera part menys que el 2019 (-35%), i molt menys respecte al públic – que s’ha més que duplicat respecte l’any anterior (+144%), però encara està molt lluny, de l’etapa prepandèmica (-59%), per sota de la meitat.




Comments are closed.

Back to Top ↑