L’In-Edit estrena ‘La gran bogeria’, el “somni convertit en realitat” de Joan Dausà al Palau Sant Jordi i a Madrid
El film recorre la trajectòria artística i musical del cantautor.
El Festival In-Edit ha estrenat aquest dilluns el documental ‘La gran bogeria’, un audiovisual que retrata els concerts de Joan Dausà al Palau Sant Jordi de Barcelona i al palau Vistalegre de Madrid, dues cites que el cantautor va omplir i que ell mateix ha explicat a l’ACN que, sobretot en el cas del de la capital espanyola, van suposar “trencar un sostre de vidre”. El director del documental, Pol Fuentes, ha explicat també a l’ACN que “sobre el paper” un estil musical com el que cultiva Dausà, el del cantautor, ho tenia complicat per arribar a aquests extrems, per això va sorgir la idea del documental, per plasmar una vivència “única” en un treball que indaga, a més, en la trajectòria artística i musical del cantautor.
La gran bogeria narra “un somni convertit en realitat”. Una aventura “a priori impossible” protagonitzada per Joan Dausà, que en un mateix any va ser capaç d’omplir el Palau Sant Jordi de Barcelona i el palau Vistalegre de Madrid, una fita “històrica per a un solista que canta en català”.
Poc abans d’entrar al cinema on es projectava la pel·lícula, Dausà ha explicat que omplir el Palau Sant Jordi va ser “molt emocionant”, i que va ser aquella il·lusió la que va fer “redoblar l’aposta” i anunciar el concert de Vistalegre. Una aposta que va ser un altre èxit i que el mateix Dausà considera excepcional. “Com que no sabíem si es podrà tornar a fer, vam decidir plasmar-ho en un documental”.
Un documental, ha dit, que es planteja “com una comèdia estil Cesc Gai”, amb nombroses aparicions i en què tant ell com el seu equip intenten “no mirar-se el melic”. Han volgut fer un treball lleuger i entretingut amb un objectiu clar: “Intentem que aquell a qui no li agraden les meves cançons li agradi el documental”.
De la seva banda, Fuentes ha explicat que feia el ‘making of’ del concert del Palau Sant Jordi i va ser testimoni en primera persona d’aquella “gran bogeria”, que va ser que, en lloc de “perdre’s en el seu ego”, l’artista decidís anunciar el concert de Madrid.
I l’experiència madrilenya, afegeix el realitzador, va ser “preciosa”, “única” per a tots els que hi van ser, un fet que, sumat a les hores de metratge acumulades tant en el concert de Barcelona com en el de Madrid, va fer aflorar la idea del documental.
A partir d’aquí, Fuentes va voler explorar “on comença la gran bogeria” de Dausà, i tirant enrere en el temps, “la resta arqueològica més antiga” que troba, són “els focs de camp d’en Joan quan era monitor”. Fuentes assegura que “entre aquells focs de camp amb vint nens i el Palau Sant Jordi no hi ha molta diferència”, entre altres coses perquè el cantautor “es continua situant al mig de la rotllana”. Tant al mig que un concert del 2022 es va fer famós perquè l’artista va saltar al públic amb una recepció no del tot reeixida, un moment que també recull el documental.
Així, la pel·lícula proposa un viatge des dels inicis de la trajectòria artística i musical del cantant fins a l’eclosió amb els dos grans espectacles celebrats als recintes de Barcelona i Madrid, amb imatges inèdites entre bastidors de la seva creació i de la seva posada en escena.
Dirigit per Pol Fuentes i produït per Promo Arts Music, el film compta amb la participació, entre altres, de l’entrenador Luis Enrique, dels cantants Victor Manuel, Santi Balmes o Julieta, del mag Antonio Díaz ‘El Mago Pop’, de les actrius Clara Segura o Sara Espígul, del comunicador Risto Mejide, dels periodistes Joan Maria Pou, Laura Rosel, Agnès Marquès o Esteban Linés.
Text: Redacció/ACN











