Notícies Foto: Paz VallejoFoto: Paz Vallejo

Alizzz: “Sempre seré de la part que defensa el català dins la cultura”

30 abril, 2024

El músic i productor de Castelldefels publica el segon disc ‘Conducción temeraria’, amb una atmosfera més “obscura”.

El compositor i productor musical Cristian Quirante (Castelldefels, 1984), més conegut com a Alizzz, estrenarà aquest divendres el segon àlbum de la seva carrera ‘Conducción temeraria’ (Whoah!/Warner). Després d’una trajectòria al costat de grans noms com C. Tangana, Rosalía, Becky G o Aitana, el músic del Baix Llobregat presenta un segon disc on es llença a conduir per una “carretera perduda”. A diferència del primer àlbum d’estudi ‘Tiene que haber algo más’, ara Alizzz presenta un treball més “cru” amb lletres “retorçades” i una atmosfera ‘obscura” fruit d’un moment vital “confús”. En una entrevista amb l’Agència Catalana de Notícies (ACN), assegura que sempre serà de la part que defensa el català dins la cultura.

Cristian Quirante és conscient que el seu nom va molt associat a les grans estrelles a qui va ajudar a produir grans hits, encara que creu que ofereix un projecte musical alternatiu.

El segon disc que signa com a protagonista parteix d’una feina feta a “foc lent” en els últims anys i amb temes que ja van néixer amb l’anterior disc però que no veuen la llum fins ara. “El fet de treballar amb una banda els dos últims anys és la cosa que més m’ha motivat per donar forma al nou àlbum”, detalla. “Les lletres són sobre les coses que em passen, l’estètica ha vingut pels 2-3 anys que porto girant sense parar”, aclareix.

“Porto molt temps composant. No treia les cançons però portava temps escrivint per altres artistes. La diferència és que vaig trobar el moment per escriure i per fer un projecte que no tingués a veure amb les produccions d’altres artistes, si no per explicar les meves obsessions”, apunta a l’ACN. “Després de tanta carrera com a productor i músic, això és un regal, una vida extra”, afegeix.

La ‘Conducción temeraria’ d’Alizz sona més “distorsionada”, “orgànica” i amb enregistraments dels músics de la banda i arranjaments digitals. Preguntat sobre per quin motiu planteja un disc més “retrossat”, el de Castelldefels reconeix que aquesta atmosfera està determinada per com estava en el moment que va escriure els temes. “Vivia a molta velocitat, tot anava molt ràpid i tota la meva vida estava una mica confusa, les relacions personals, també”, recorda. 

L’àlbum mostra un Alizzz que “destrossa” els instruments i els hi incorpora “pedals” per aconseguir sons més frescos. “Com a productor he recorregut totes les llibreries de sons del planeta. Quan trobes en una guitarra una nova manera de sonar i expressar-te, es planteja una estètica diferent”, raona.

En el disc també hi apareixen unes lletres que no parlen tant de la nit com anteriors però sí que formen part d’una atmosfera “fosca”. “Escric més sobre l’oníric encara que estructuralment m’he tornat més obscur”, detalla.

Entre els temes destacats del nou disc hi ha ‘Despertar’, fet a quatre mans amb Maria Arnal. La col·laboració “extremadament cuidada” connecta amb “la millor música de guitarres a nivell internacional”. “És la cançó que a nivell de so, producció i estètica és més definitòria”, diu. També el tema amb Clara Viñals, de Renaldo & Clara, que per Alizzz és un dels que millor sona per la veu característica de Viñals.

Alizzz presentarà el nou disc amb concerts al festival Vida, el 25 de maig a Madrid i a l’Atlàntida Film Fest.

El músic ofereix un trajecte cap al cinema amb el seu particular homenatge a l’univers del director David Lynch. Amb el tema ‘Carretera perdida’, “viatja a tota velocitat entre l’oníric, l’asfixiant del desig i la ruptura de la successió temporal”. “Em sento identificat amb la seva manera d’explicar les històries perquè potser les pel·lícules poden resultar fedes en un inici però hi ha tota una convulsió emocional al darrera. Amb personatges que no ho mostren però tenen un volcà que pot explotar en qualsevol moment”, afirma.

“Em sento identificat amb això, puc semblar una persona tranquil·la i en algun moment amb una sensibilitat freda, però dins meu tinc un nen eufòric que hi sent molt”, relata.

Durant l’entrevista amb l’ACN, Alizzz diu que no li interessa la música industrial si no que li agrada treballar en aquella que té un caràcter popular i d’avantguarda o bé en aquella en la qual por incidir. 

El músic explica que intenta no ser esclau de “l’espasa de Dàmocles” que suposen pels artistes les reproduccions de les cançons a les plataformes digitals. “Crec que m’ha arribat a produir certa angoixa pensar que havia d’arribar a fer un número de reproduccions”, reconeix.

Tot i això, Alizz afirma que intenta no donar importància a la presència a les xarxes socials i a tots els impactes digitals. “No condicionen a l’hora de fer música però et condiciona per entendre com aquesta està arribant. Si a l’hora de fer música hagués de pensar en això, m’hauria de fer un tir”, exposa.

Després que fa unes setmanes Mushkaa fos el centre d’una polèmica per la correcció lingüística del català i que el ministre de Cultura afirmés que tant Irma Farelo com Alizzz fan més per la cultura catalana que alguns “talibans de la llengua”, Alizzz ha dit que ell no pot situar-se com un estàndard de defensa de la llengua perquè “no ho ha fet” i que li estranya que el situïn en aquest context.

“Tots els partits polítics han agafat les meves paraules i les han posat al servei d’una idea. Em sembla graciós estar en aquests espais de tant en tant”, ha reconegut.

En qualsevol cas, el músic afirma que el debat per la defensa del català dins la cultura és “interessant” i “important” i que sempre estarà d’aquesta “part”. De fet, el nou àlbum inclou un tema en català i el productor té altres propostes entre mans. “Em sento bastant còmode escrivint en català tot i que no és la meva llengua en general. M’agradaria seguir fent coses en català en tots els àmbits”, apunta.

Text: Guillem Roset/ACN




Comments are closed.

Back to Top ↑