Barcelona desbanca Madrid com a ciutat amb més ingressos per música en directe, segons un estudi d’OBS Business School
La capital catalana va facturar 132 milions d’euros el 2023, gairebé una quarta part del negoci a nivell estatal.
Barcelona va superar Madrid en ingressos per música en directe l’any passat, segons un informe que ha publicat l’escola de negocis OBS Business School aquest divendres. Es tracta d’una circumstància que en els últims anys s’havia donat el 2016, el 2017 i el 2021. La demarcació de la capital catalana va facturar 132 milions d’euros el 2023, cosa que representa un 22,9% del conjunt de l’estat. Es tracta d’una xifra superior a la de la capital espanyola, que va sumar 94 milions d’euros (16,3% del total). Són unes conclusions que es desprenen de dades de l’últim anuari de l’Associació de Promotors Musicals. L’any 2022, Madrid va encapçalar el rànquing amb 103 milions, mentre que Barcelona va quedar en segon lloc amb 77 milions.
La província que acull la capital de Catalunya ha competit amb la de l’Estat en els últims anys en facturació per esdeveniments musicals. Tant és així que, amb dades de la mateixa font, s’observa que el 2021, Barcelona va recaptar 25,6 milions d’euros, pels 21,9 de Madrid, en un context molt marcat per les restriccions derivades de la covid. L’any anterior, també en plena pandèmia, les tornes es giraven amb 22,8 milions per Madrid i 21,2 per Barcelona.
En els últims anys de la dècada passada, el primer lloc del rànquing anual per província es partia a parts iguals entre els dos territoris, però amb xifres sensiblement inferiors a les de l’any passat. I és que els 132,5 milions del 2023 representen la facturació més alta en un sol any per una sola demarcació des de, com a mínim, el 2001, quan comença la sèrie històrica de l’Associació de Promotors Musicals.
L’estudi d’OBS Business School també mostra que l’edició del Parc del Fòrum del Primavera Sound va ser el segon festival amb més assistents de tot l’Estat el 2023, amb 243.000, només per darrere d’Arenal Sound, celebrat a Burriana i que va congregar 300.000 persones. Amb tot, el Primavera Sound va registrar un impacte de 150 milions d’euros, igualant l’edició del mateix esdeveniment a Arganda del Rey i lluny d’altres espectacles com el Mad Cool (80 milions) o el Sónar (50 milions). De fet, aquest últim se situa també en els primers llocs en nombre d’espectadors (120.000), per sobra del Cruïlla (76.000).
Encara sobre el Primavera, el certamen atrau sobretot a estrangers (52%) de països com Alemanya, el Regne Unit, Itàlia, França i Portugal, i s’ha convertit en l’esdeveniment internacional de més impacte econòmic per a Barcelona per darrere del Mobile World Congress.
En el conjunt espanyol, el sector de la música en directe arriba a la xifra rècord de 578 milions d’euros de facturació, un 26% més que l’any passat. Segons l’informe de l’escola de negocis, les dades no s’expliquen tant pel nombre d’espectadors, que encara és inferior als temps prepandèmics, sinó a l’augment de preu de les entrades del 48%. Si el 2022 la mitjana era de 58 euros per tiquet, el 2023 es va arribar als 80 euros.
Text: Guifré Jordan/ACN