El sector audiovisual català factura en el 2023 un 6,9% més que el 2022, segons un informe del CAC
L’estudi subratlla la capacitat de Catalunya per atreure inversió estrangera directa al sector audiovisual.
L’Informe sobre l’audiovisual a Catalunya 2023, elaborat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC), mostra que el sector audiovisual català va facturar 7.566 milions d’euros i estava format per 4.000 empreses que donaven ocupació a 37.178 persones treballadores. La facturació, que va registrar un increment del 6,9% en relació amb la de l’any 2022, suposa el 2,8% del PIB català. Així mateix, l’estudi subratlla la capacitat de Catalunya per atreure inversió estrangera directa al sector audiovisual. El mapa audiovisual català mostra una situació preeminentment pública i de proximitat, amb 74 televisions de TDT i 256 emissores de ràdio en FM.
Les previsions, segons ha explicat el CAC en un comunicat, indiquen bones perspectives per al sector audiovisual català, perquè el sector, en l’àmbit mundial, està en creixement i, a més, les dades indiquen que Catalunya té capacitat per atreure una part de la inversió estrangera directa (IED) que es genera. En concret, Catalunya és la primera regió de la Unió Europea en atreure IED en l’àmbit dels videojocs, amb 118 milions d’euros. Quant al sector audiovisual global, també en relació amb la IED, Catalunya deté la desena posició mundial i la cinquena en el rànquing de la Unió Europea. “El motiu principal indicat pels països estrangers per invertir a Catalunya va ser la disponibilitat de talent qualificat en l’àmbit audiovisual”, han assenyalat.
La vicepresidenta del CAC i responsable de l’àmbit de recerca, Rosa Maria Molló, afirma que el sector de l’audiovisual a Catalunya “manté un creixement sostingut. Malgrat l’optimisme, no ens podem oblidar que el teixit industrial de l’audiovisual a Catalunya està molt fragmentat. Per consolidar el creixement cal afrontar l’escenari de transformació en què estem immersos sabent cap a on volem anar. I per això és primordial comptar amb un sector públic que faci de locomotora”. Molló ha afegit que “per la importància econòmica, social i cultural que té aquesta indústria a Catalunya, és cabdal el disseny i l’aplicació de polítiques públiques”.
Pel que fa als lideratges, destaca TV3, per davant d’Antena 3 TV i Telecinco, i amb un lideratge des de fa 14 anys. I en el cas de la ràdio, la primera posició la té RAC1, capdavantera des de fa 15 anys, seguida de Catalunya Ràdio i la SER.
La descripció del mapa català la completa l’apagada el 2023 d’Emissions Digitals de Catalunya (8tv, Verdi Classics i Barça TV), amb la qual cosa Catalunya es va quedar sense oferta nacional privada de televisió. Una dada que contrasta amb l’aparició, el 2023, de dues plataformes en línia en català i d’àmbit nacional: la plataforma OTT La Xarxa+ i la plataforma 3Cat, aquesta darrera amb més de 280.000 hores de contingut d’àudio i de vídeo. Les plataformes sota demanda (OTT i IPTV) van guanyar terreny i cinc van superar el milió i mig de persones de persones que hi tenien accés. Per ordre, van ser Netflix (que fregava els 4 milions de persones subscrites, per bé que en va perdre 150.000 respecte del 2022), Amazon Prime Video, Disney+, HBO Max i la plataforma per IPTV Movistar+.
L’informe conclou amb un apartat de tendències del sector audiovisual. A escala global, i per al proper quinquenni (2023-2027), pronostica que el sector mundial de l’entreteniment i dels mitjans “creixerà a un ritme menys accelerat que els anys anteriors”. Les veus expertes estimen que el ritme d’avanç de la indústria audiovisual a escala global serà inferior a la taxa de creixement del PIB mundial. A l’estat espanyol, les dades indiquen una crescuda dels ingressos del sector en un 4,9% anual CAGR (sigles que corresponen a Taxa de Creixement Anual Composta) i que suposaran 35.011 milions d’euros per al 2027.
L’informe apunta que la publicitat experimentarà “una embranzida (impulsada per internet) i, consegüentment, s’incrementarà la publicitat en les plataformes en línia”. També es preveu una substitució progressiva del consum audiovisual lineal pel consum a la carta i, en particular, un creixement de les OTT i una diversificació en els continguts. Es preveu una consolidació progressiva de la intel·ligència artificial (IA) al sector, en concret, en àrees com les cerques d’informació, la implementació de publicitat personalitzada i l’edició de continguts en aspectes com ara la transcripció, la traducció i la subtitulació.
Text: Redacció/ACN