El Dispositiu LEM de Barcelona tanca la 29a edició amb un augment de públic del 46%
El cicle de música experimental de Gràcia organitza 30 activitats amb una seixantena d’artistes.
La 29a edició del Dispositiu LEM, la trobada internacional de música experimental de Gràcia – Barcelona, ha experimentat un augment de públic del 46% respecte l’any 2023. Del 4 al 26 d’octubre, el cicle ha organitzat una trentena d’accions que han estat seguides per més de 2.300 espectadors, una xifra que dobla l’assistència de 2022. Han passat pel LEM una seixantena d’artistes – amb un 45% de presència femenina – d’una dotzena de països. L’organització ha aplaudit que el creixement de les activitats i la “transversalitat i eclecticisme” en la selecció de propostes ha estat “molt ben rebuda” pels amants de la música menys convencional.
Han concretat que la selecció de propostes no només ha inclòs artistes consolidats i propostes emergents, sinó que s’han mogut en un ventall que va de l’ambient a la música amb joguines, passant pel noise, el hardcore punk, el free jazz, la lliure improvisació i altres gèneres.
A més a més, durant quatre setmanes s’han vist destacats artistes de l’escena local com Pelayo Arrizabalaga & Eli Gras o Superelvis –presentant el primer single en 25 anys– però també noms emergents com el de la terrassenca Judit K., els eivissencs Ses Honorables Virtuts Il·lògiques o l’anglesa NikNak. Aquests noms, sumats a altres coneguts de l’underground, com ara Tiger Menja Zebra, Tano!, Inhumankind o Fome Bruta, han completat el cartell .
Segons han explicat, l’edició d’enguany ha destacat per la importància de les propostes basades en la improvisació. L’acord establert amb el cicle Nocturna Discordia, per exemple, ha permès gaudir de cinc concerts programats conjuntament dins del cicle de Gràcia Territori Sonor, inclòs un de la Discordian Community Ensemble, amb alguns dels noms més destacats de la lliure improvisació a Barcelona.
El LEM també ha acollit als portuguesos Hedera 4tet, amb un històric del free jazz, el violinista Carlos Zíngaro, i la presentació de ‘Sotabosc’, del Col·lectiu Free’t, una obra creada mitjançant la tècnica d’improvisació dirigida del soundpainting.
L’organització ha aplaudit els bons resultats d’aquesta edició amb la mirada posada en la 30a edició que se celebrarà el 2025. “Aquest aniversari consolida el LEM com el festival de música experimental més veterà de Catalunya i és una fita que esperen poder celebrar amb el públic de sempre, però també amb el que s’ha incorporat els darrers anys i, fins i tot, amb més persones”, han dit.
Text: Redacció/ACN