La Banda Municipal de Barcelona clou la temporada amb la sarsuela ‘Cançó d’amor i de guerra’
El concert comptarà amb la participació de Marta Mathéu, Vicent Ombuena, la Coral Cantiga i la Polifònica de Puig-reig, entre d’altres.
La Banda Municipal de Barcelona (BMB) clourà aquest diumenge 31 de maig la temporada 25-26 a L’Auditori amb una de les obres més emblemàtiques de la música escènica catalana: Cançó d’amor i de guerra (1926), del compositor Rafael Martínez Valls, coincidint amb el centenari de la seva estrena. El concert, que tindrà lloc a les 18 h a la Sala 1 Pau Casals sota la direcció de José R. Pascual-Vilaplana, oferirà la sarsuela íntegra en versió concert, amb les parts dramatúrgiques substituïdes per narració. El mateix mestre ha declarat que “volem concloure la temporada de la BMB amb una traducció sonora d’una obra fonamental per entendre la cultura musical catalana de fa cent anys”.
La interpretació comptarà amb la participació de les veus solistes Marta Mathéu (Francina), Vicent Ombuena (Eloi), Toni Marsol (Avi Castellet), Andreu Miret (Horaci), Isabel Valls (Caterina) i Marc Calvo (Baldiri), així com de la narradora Montserrat Gomis i de dues formacions corals convidades: la Coral Cantiga, dirigida per Montserrat Meneses, i la Polifònica de Puig-reig, sota la direcció d’Emmanuel Niubò.
Ambientada a la Catalunya del Nord de 1793, en plena Revolució Francesa, Cançó d’amor i de guerra narra una història d’amor travessada per les tensions socials, polítiques i sentimentals del moment. Concebuda originalment amb el títol Els soldats de l’ideal, la sarsuela va topar amb la censura de la dictadura de Primo de Rivera, que obligà els autors a modificar-ne fragments i el mateix nom de l’obra abans de la seva estrena al Teatre Nou del Paral·lel el 16 d’abril de 1926.
Composta pel compositor valencià Rafael Martínez Valls, una de les figures més destacades de la música escènica catalana del primer terç del segle XX, Cançó d’amor i de guerra es va convertir ràpidament en una icona cultural i musical gràcies a la combinació de lirisme operístic, melodies populars catalanes i una marcada càrrega simbòlica i reivindicativa. Establert a Barcelona des de ben jove, Martínez Valls va desenvolupar una trajectòria especialment prolífica i versàtil entre la música simfònica, la música litúrgica, el teatre musical i el cinema, i es consolidà com un dels grans noms de la sarsuela catalana gràcies a obres com Cançó d’amor i de guerra o La legió d’honor. Molt vinculat també al món bandístic, el compositor va saber incorporar a la seva música tant els llenguatges populars com les influències líriques i simfòniques europees del moment.
La versió per a banda que interpretarà la BMB és obra del mestre Joan Casas i Pagerol, qui ha adaptat la riquesa orquestral de la partitura original al llenguatge de la banda simfònica.












