Raquel García-Tomás engega la residència al Palau de la Música amb sis concerts i dues estrenes absolutes
Durant la temporada, la compositora oferirà 10 peces representatives de la seva trajectòria.
El Palau de la Música ha presentat aquest dimarts la residència artística de Raquel García-Tomás, la compositora convidada de la temporada 2024-2025. Al llarg d’aquest curs la compositora oferirà sis concerts amb tres estrenes, dues de les quals absolutes encarregades pel Palau. La temporada permetrà gaudir de 10 peces molt representatives de la destaca compositora. La residència arrencarà oficialment el proper dimarts 8 d’octubre amb el concert ‘Dues veus humanes’, l’audició comptarà amb la interpretació de l’obra ‘Per precaució’ i ‘La voix humaine, composició de Francis Poulenc sobre llibret de Jean Cocteau, en un viatge líric a través del temps amb mirada femenina.
El monòleg operístic ‘Per precaució’ comptarà amb la soprano Dolors Aldea, que posarà veu a una dona que reivindica dret a decidir sobre els seus últims dies. De fet, aquesta dona es troba en el tram final de la seva vida i es resisteix a ser treta de casa seva tot fent un al·legat a la seva llibertat i capacitat de decidir el seu propi destí. ‘Per precaució’ comptarà amb José Antonio Domené a l’arpa, en una producció d’Òpera de Butxaca i Nova Creació i el Liceu amb direcció de Marc Rosich.
Pel que fa a ‘La voix humaine’ de Francis Poulenc, trasllada l’oient al dilema amorós d’una dona en plena joventut, encarnada per la soprano Mercedes Gancedo, en una tragèdia lírica en què l’acompanya el prestigiós pianista Julius Drake. Amb producció de VDA Productions i la Fundació Victoria de los Ángeles, Marc Busquets n’és el director escènic.
El segon concert de García-Tomás serà el 8 de febrer amb ‘Cecin’est pas une valse’, un encàrrec del Palau de la Música, Orquestra Simfònica del Vallès (OSV), Real Filharmonía de Galícia i Fundació Catalunya La Pedrera. Aquesta obra s’estrenarà a Catalunya després d’haver-ho fet a Galícia. El concert al Palau comptarà amb l’OSV amb direcció d’Isabel Rubio. El programa inclourà obra de Florence Anna Maunders, Badder Gyrations, i una selecció de ballets de Txaikovski: ‘La bella dorment’, ‘El llac dels cignes’ i ‘El trencanous’.
La primera estrena absoluta de García-Tomás serà el 10 d’abril al cicle Tardes al Palau amb l’obra ‘[…] e sento nel partiré un vivace morire […]’, encàrrec de la Camerata Penedès amb la presència de la formació i la direcció de Lorenza Borrani. L’obra, per a orquestra de cordes, s’inspira en el madrigal ‘Ah, dolente partita’ (1603) del Quart llibre de Madrigal de Claudio Monteverdi. El programa del concert inclou peces de Beethoven amb ‘Simfonia núm.5, en Do menor, op’.
El 7 de maig també es podrà gaudir de l’obra de la compositora amb la formació vocal de música antiga O Vos Omnes i el Cosmos Quartet i el piano de Noelia Rodiles. I és que s’hi podran sentir fins a tres obres de García-Tomás combinades amb altres de Bach i Monteverdi. En concret, s’oferirà ‘My Old Gramophone #2’, ‘Suite of Myself’ i ‘[…] così mostraste a lei i vivi ardori miei […]’
La segona estrena absoluta arribarà l’11 de maig, amb una obra co-encàrrec del Palau de la Música Catalana i Kings Place (UK) que interpretarà el Cor de Cambra del Palau amb Júlia Sesé a la direcció. L’audició comptarà amb el violoncel·lista Nicolas Altstaedt, un dels més demandats i versàtils del panorama musical actual. En aquest concert, s’interpretarà una composició del noruec Knut Nystedt, ‘Stabat Mater, op. 111’, per a cor mixt i violoncel i la ‘Suite per a violoncel sol núm. 5, en Do menor’, ‘BWV 1011’ de Johann Sebastian Bach.
La temporada finalitzarà amb un autèntic recital dels dos compositors convidats que inauguraran el Festival Sónar: Raquel García-Tomás i el novaiorquès Steve Reich. En aquest concert hi actuarà la Frames Percussion, formació que inicia residència artística aquesta temporada al Palau, acompanyats de la pianista Lluïsa Espigolé i la saxofonista Helena Otero Correa.
En el darrer concert s’hi interpretaran les obres de García-Tomás ‘Shadja’, per a marimba i vibràfon; el duo de percussió, saxòfon, electrònica i vídeo ‘Pictures of the floating world’, i ‘Tangible’, per a piano, electrònica i vídeo. De Steve Reich s’hi inclouran ‘Music for pieces of wood’, ‘Nagoya marimba’ i ‘Proverb’, per a tres sopranos, dos tenors, dos vibràfons i dos orgues electrònics.
Durant la roda de premsa de presentació dels concerts, Raquel García-Tomás ha definit les audicions com un retrat del seu itinerari com a creadora. Després de reconèixer que aquesta residència arriba en un moment creatiu “dolç”, ha explicat que se sent molt a “gust” per poder aprofitar l’oportunitat que li dona el Palau de la Música per “donar el màxim de sí” i “gaudir-ho”. “Veig que els èxits, que poden venir o no, han estat fruit de molta feina i d’anar consolidant el llenguatge i construint l’ofici”, ha destacat.
Sobre la seva evolució com a creadora, ha assegurat que s’esforça constantment per saber qui és i per transitar per un camí a la recerca de la seva essència. Ha explicat que la seva manera de fer ha canviat i que creu que no ha evolucionat el seu llenguatge, si no que ha “madurat”.
Text: Guillem Roset/ACN